Lystfiskerferie

Karup Å havørrederne

Odderen i Karup Å

Naturen ved Karup Å

Årets sidste Karup Å tur.

Det var torsdag den 26-10-2000, klokken ca. 8.00 at Mikael og undertegnede ankom til Karup Å, for at foretage årets sidste fisketur ved denne dejlige å.

Vi har i denne sæson haft mange 0-ture, (Jeg havde ikke haft held til at fange en Havørred endnu i år, og Mikael havde kun fanget 1 mindre først på sæsonen), så hvis det skulle lykkes at få fanget en havørred til rygning, så skulle det være denne dag.

Vejret var godt, lidt vind, enkelte byger men også en del solskin. Fiskeriet foregik ca. 2 km. nedstrøms Karup by.

Da vi kom ned til åen kunde vi se at de sidste par dages kraftige regn, havde hævet vandstanden en del, uden at det dog var gået ud over sigtbarheden i vandet. Dette sætter som regel gang i fiskeriet, hvilket styrkede os i vores tro på at vi nok skulle fange en havørred inden dagen var omme.

Karup å har på dette sted et løb der snor sig, så det er en ren fryd for øjet, sving afløser sving, og som kontrast til det blanke vand har man, løvtræerne i hele deres flotte efterårs pragt, dette prægtige skue var alene turen værd.

Vi startede fiskeriet ca. kl. 8.15, efter ca. 1 time havde jeg set adskillige større havørreder roede rundt, samt nogle der sprang helt ud af vandet. Der var dog ikke nogen som viste tegn på at ville fanges. Der skulle gå endnu en time inden der skete noget, men pludselig kl. ca. 10.30 kaldte Mikael på mig. Jeg skyndte mig hen til ham hvor vi uden dramatik fik landet en havørred på 60 cm. den vejede 2,4 kg. Vi gik op til bilen med fisken. Efter at den var lagt i bagagerummet, fik vi en kop kaffe og snakkede om, om det mon var i dag vi skulle være så heldige, at få fisk med hjem begge to. Vi gik tilbage til åen for at fiske videre, der skete ikke så meget den næste times tid, så ved middagstid gik vi op for at spise min madpakke (Mikael havde glemt hans der hjemme).

Efter frokost gik vi ned til åen igen Mikael sagde noget om at han havde set en stor havørred nede i et sving, og foreslog at jeg skulle fiske svinget grundigt af, så ville han starte i det næste sving. Jeg havde ikke fisket halvt igennem svinget inden jeg kunde høre Mikael kalde på mig, (det var noget med en havørred). Jeg fik smidt min fiske stang og skyndte mig om til ham, denne gang var det en større fisk han havde på, det var lidt problematisk, fordi der kom en ordentlig klat grøde flydende lige midt i åen. Der var ikke andet at gøre end at presse fisken og grejet til det yderste, for at undgå at få denne store grødeklat viklet ind i linen og fisken. Det lykkedes at holde fisken fri, og kort tid efter kunde jeg lande Mikaels havørred med et net. Den vejede 5.7 kg og var 82 cm. lang, det var en han, på woblerens kroge kunde man se resultatet af det pres der var lagt på fisken, ! dele af 3 krogene der var rettet ud. Mikael fortalte bagefter at han havde taget fejl af svingene, og at den havørred han havde snakket om efter frokost, var den samme som nu lå foran os der i sivene. Jeg skal da gerne indrømme at jeg ikke syntes at fiskeheldet var ligelig fordelt, Mikael spurgte om jeg ville låne hans ny indkøbte orange wobler, (den han havde fanget de to havørreder på.) men jeg takkede nej tak, og sagde at jeg troede på mit gamle Toby blink.

Vi fiskede videre og jeg mærkede stadig ikke noget, da klokken var godt to gik jeg og tænkte på, om jeg ikke bare skulle acceptere at der ikke blev nogen havørred til mig i år.

Men så der midt i al min selvmedlidenhed, skete det fantastiske at jeg fik et godt hug.

Havørreden tog mit gamle matte 7 g. Toby Messing blink lige midt i åen, og med stor kraft stak den af nedstrøms, dog kun ca. 10 m. hvorefter den vendte tilbage igen. Da den kom op til stedet hvor den havde hugget, sprang den helt ud af vandet et par gange. Efter denne luftakrobatik gik den lige ned i bunden, hvor den stod stille og bare borede. Det eneste der adskilte den følelse der var i stangen fra et solidt bundbid,

var at man en gang i mellem kunde mærke et forstærket træk på linen, når fisken søgte tilbage til bunden. Således stod vi (fisken og jeg) og trak om kap et stykke tid. Mikael og jeg havde aftalt at vi bare skulle pifte, hvis den anden havde brug for hjælp, men her i kampens hede var det ikke muligt at pifte efter ham, da jeg bruger fingrene når jeg pifter, og ikke turde slippe med den ene hånd. Det lykkedes dog at få kaldt på ham, så han kunde komme over og assistere med landingen, af denne dagens 3. havørred.

Da Mikael kom over til mig, stod havørreden stadigt med hovedet dybt begravet i åens bund. Dette tovtrækkeri tærede på fiskens kræfter, og efterhånden måtte den slippe bunden. Da den kom op i det frie vand trak den lidt rundt, hvorefter den begyndte at kæntre.

Mikael fik foldet nettet ud, og kort tid efter lå der en havørred sikkert oppe på land.

Fisken der var en han, målte 69 cm. og vejede 3,5 kg.

Carsten Keis Fomsgård med sin og Mikaels Rønsholdt flotte fangst.

Foto: Mikael Rønsholdt

Efter denne oplevelse af fiskelykke besluttede vi os for at indstille fiskeriet, og sige pænt farvel og tak for i år til Karup å.

Carsten Keis Fomsgård, Idrætsvej 24 Nr. Felding, 7500 Holstebro.

Gå til [Top] eller retur til [Oplevelser ved åen]

Siden er sidst redigeret 23. juli 2002 og set 3.428 gange

Søg på karupaa.com

Nyhedsbrev

Send os din e-mail adresse og
modtag KÅS nyhedsbreve:

Info om Nyhedsbrev

Seneste nyheder

16. november 2017:
Der er indrapporteret fangst af en havørred på 4,50 kg i Karup Å - Læs mere om fangsten i fangstjournalen.

Der er indrapporteret fangst af en havørred på 2,80 kg i Karup Å - Læs mere om fangsten i fangstjournalen.

Der er indrapporteret fangst af en havørred på 4,80 kg i Karup Å - Læs mere om fangsten i fangstjournalen.

13. november 2017:
Der er indrapporteret fangst af en havørred på 2,20 kg i Karup Å - Læs mere om fangsten i fangstjournalen.

Der er indrapporteret fangst af en havørred på 3,00 kg i Karup Å - Læs mere om fangsten i fangstjournalen.

Se listen over de seneste nyheder

Hvad sker der lige nu?

Der er ingen nyheder lige nu.